torsdag 26 april 2012

Kaptenen rapporterar från sjön

Jag tog en tur längs med västsidan av Vättern igår och rekognocerade potentiella platser för attackpiss och eventuell påfyllning. Turen gick från Skövde i kraftig motvind till Mölltorp (strax innan Karlsborg) och där vek jag av ner mot Hjo. Jag hade vinden snett i ryggen och lätt medlut de 2 milen ner till Hjo, snitthastigheten låg på fina 46km/h. Då slog det mig att precis detta scenario är det värsta tänkbara den 16 juni eftersom det då bär av i motsatt riktning. Väl framme i Hjo vände jag helt sonika på ekipaget och trampade norrut igen för att skapa mig en mental målbild. Nu gick det alltså svagt uppför hela vägen till Karlsborg, och stygg motvind. Vad hände? Nu var jag förvisso ensam och lite ledsen i ögat när duggregnet kom, men hastigheten i förhållande till ansträngningsnivån var föga imponerande. Den skulle knappt ens imponera på segelbåten Pelle Nilsson. Jag kunde bara konstatera att det blir en sjuhelvetes resa upp från Jönköping om dessa omständigheter råder!

Men oroa eder icke över denna dystra prognos! Jag har beställt medvind hela rundan och med ett väl förberett och motiverat team så fixar vi detta! Jag vill ändå poängtera några saker då jag trots allt gjort några varv runt pölen och dessutom har förmånen att piska er sommar:


1. Tro fan inte att det blir en nöjestripp! De flesta av oss kommer att vilja dö efter 20 mil. Några av oss kommer kanske inte ens tillbaka till Motala. Motivationsforskning från bland annat Vietnamkriget visar att det var en oerhörd skillnad på prestationen hos dom som visste att de skulle dö men bli omhändertagna och dom som visste att de skulle dö men bli lämnade kvar. Vi kommer att lämna våra stupade... Det kommer att göra så in i helvete ont, och om vi ska klara detta så måste alla förbereda sig ordentligt och ge max när det bär av. Men annars är det ju rätt skoj...


2. Vi kommer att behöva hålla ett snitt på runt 40 km/h stora delar av loppet (37,5km/h exklusive stopp) vilket är väldigt fort. För att det ska vara möjligt måste alla trimma in och öva på sin klungkörning. Allt händer väldigt snabbt i den hastigheten men ju tryggare vi blir desto mer avslappnat kan vi köra och desto mer kraft kan vi koncentrera på vevarna. Försök hänga med på de gemensamma träningarna som meddelas via Facebook och hemsidan.


3. Vi kommer att ha tydliga regler och direktiv som samtliga MÅSTE ta del av, vara införstådda i och respektera innan start. Vi har inte råd med onödiga stopp och tveksamheter. Det är tråkigt om alla inte tar sig runt, men målsättningen är att Lag Norrbotten med så många som möjligt kommer under 8 timmar.

Vi ses i Motala!

Markus Tano

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar