Jag tog en tur längs med västsidan av Vättern igår och rekognocerade
potentiella platser för attackpiss och eventuell påfyllning. Turen gick
från Skövde i kraftig motvind till Mölltorp (strax innan Karlsborg) och
där vek jag av ner mot Hjo. Jag hade vinden snett i ryggen och lätt
medlut de 2 milen ner till Hjo, snitthastigheten låg på fina 46km/h. Då
slog det mig att precis detta scenario är det värsta tänkbara den 16
juni eftersom det då bär av i motsatt riktning. Väl framme i Hjo vände
jag helt sonika på ekipaget och trampade norrut igen för att skapa mig
en mental målbild. Nu gick det alltså svagt uppför hela vägen till
Karlsborg, och stygg motvind. Vad hände? Nu var jag förvisso ensam och
lite ledsen i ögat när duggregnet kom, men hastigheten i förhållande
till ansträngningsnivån var föga imponerande. Den skulle knappt ens
imponera på segelbåten Pelle Nilsson. Jag kunde bara konstatera att det
blir en sjuhelvetes resa upp från Jönköping om dessa omständigheter
råder!
Men oroa eder icke över denna dystra prognos! Jag har beställt medvind
hela rundan och med ett väl förberett och motiverat team så fixar vi
detta! Jag vill ändå poängtera några saker då jag trots allt gjort några
varv runt pölen och dessutom har förmånen att piska er sommar:
1. Tro fan inte att det blir en nöjestripp! De flesta av oss kommer att
vilja dö efter 20 mil. Några av oss kommer kanske inte ens tillbaka till
Motala. Motivationsforskning från bland annat Vietnamkriget visar att
det var en oerhörd skillnad på prestationen hos dom som visste att de
skulle dö men bli omhändertagna och dom som visste att de skulle dö men
bli lämnade kvar. Vi kommer att lämna våra stupade... Det kommer att
göra så in i helvete ont, och om vi ska klara detta så måste alla
förbereda sig ordentligt och ge max när det bär av. Men annars är det ju
rätt skoj...
2. Vi kommer att behöva hålla ett snitt på runt 40 km/h stora delar av
loppet (37,5km/h exklusive stopp) vilket är väldigt fort. För att det
ska vara möjligt måste alla trimma in och öva på sin klungkörning. Allt
händer väldigt snabbt i den hastigheten men ju tryggare vi blir desto
mer avslappnat kan vi köra och desto mer kraft kan vi koncentrera på
vevarna. Försök hänga med på de gemensamma träningarna som meddelas via
Facebook och hemsidan.
3. Vi kommer att ha tydliga regler och direktiv som samtliga MÅSTE ta
del av, vara införstådda i och respektera innan start. Vi har inte råd
med onödiga stopp och tveksamheter. Det är tråkigt om alla inte tar sig
runt, men målsättningen är att Lag Norrbotten med så många som möjligt
kommer under 8 timmar.
Vi ses i Motala!
Markus Tano
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar