måndag 18 juni 2012

Avslutande rapport från il CapiTano


Jag vill börja med att tacka alla i Lag Norrbotten för en fantastisk upplevelse! Det blev bättre än vad jag hade hoppats på och ni var alla delaktiga i prestationen! Jag vill även skicka med en tanke till er som inte kunde ta er i mål, och då framför allt Måns som kraschade och fick en höftfraktur. Ni är lika stora hjältar!

Stort tack till planeringsgruppen för SUB8: Per Nilsson, Janne Eriksson, Henrik Torneus och rådgivaren och stöttepelaren Mats Nygren. Utan er hade det aldrig blivit av! Sjukt bra strukturerat och anordnat. Det kändes som om man var värsta proffset med det upplägget! Per fick även axla kaptensrollen då undertecknad var sängliggande fram till starten och inte särskilt fräsch efter starten heller...

En extra eloge till våra nyblivna norrbottningar från Värmland för deras enormt starka insats! Om jag är hälften så fräsch som Thommy om 20 år så är jag sjukt nöjd! (Förlåt Björn, men jag har fått en ny favorit...)

Jag har själv återhämtat mig fint efter rundan och den befarade kollapsen uteblev lyckligtvis. Jag kunde till och med ta mig ut på en 10 mils snackrunda idag. Under turen började jag fundera lite vad som kommer här näst. Vi har ju VSM och Nordiska i sommar. Sen återstår en hel del andra tävlingar och motionslopp, så säsongen känns stabil. Dock kan jag inte låta bli att blicka framåt till nästa säsong. Jag tittade lite i resultatlistan för VR och konstaterade att vi låg på plats 250-271 av drygt 18.000. Sen började jag räkna lite och tittade lite mer i resultatlistan. För att komma top 100 så krävdes det i år en tid runt 7:20. Jag tror att vi med årets laguppställning redan i år hade kunnat gå in på runt 7:35-7:40 med optimala förutsättningar (ingen krasch, finslipning av taktik, jämnare körning, inget regn m.m.) Med en lika bra planering som i år, med en ännu bättre formtoppning, egen snabbdepå med langning och med lite tur med vädret så tror jag att en tid under 7:30 är realistisk redan 2013. 

Rundan är ju tyvärr oerhört väderkänslig, men alla blir ju drabbade mer eller mindre lika mycket och därmed även tiderna. Alltså, jag tänkte mig först SUB7:30 eller SUB7XX (lite hemlig målsättning mellan 7:00-7:59), men vädret kan ju ställa till det något alldeles oerhört och hur kul det än är att cykla så är det sjukt tråkigt att ge sig iväg när man vet att de yttre omständigheterna troligtvis kommer att krossa tidsmålet. Då tänkte jag lite på placeringar istället. Kanske kunde vi officiellt fokusera mer på placering än tid? Det känns som ett fräscht och lite annorlunda mål i jämförelse med "SUB-tidsgrupper". Vi skulle naturligtvis fortfarande ha en målsättning i tid, men officiellt fokusera på t.ex. TOP 100, SUB100 eller dylikt.

Sug på den karamellen medan ni läker era ömma bakdelar och tänker på mig!

På återseende och med förhoppningar om kommande gemensamma utmaningar och träningsläger!


 //il CapiTano

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar